Visie

Tongelsbos

In onze school

Kunnen we buitengewoon groeien

Hebben we een doel

Werken we op maat

Bieden we een krachtige leeromgeving

Mogen we fouten maken

Geven we nieuwe kansen

Tonen we respect voor iedereen

Zijn we christelijk geïnspireerd

Leven we samen

Voelen we ons goed

Kunnen we buiten-gewoon groeien


Onze visie

Wanneer een kind of een jongere met een zorgvraag komt aankloppen bij Tongelsbos, zullen wij een antwoord op maat trachten te bieden.

Tongelsbos is een onderwijs- en expertisecentrum dat ervaring en kennis bundelt om kinderen en jongeren in elke ontwikkelingsfase te ondersteunen en te begeleiden. Tongelsbos biedt zijn kennis en ervaring ook aan in andere scholen van het gewoon en buitengewoon onderwijs.

Met respect voor de eigenheid van de leerling en zijn omgeving streven we naar een maximale ontplooiing op vlak van leren, leven en werken. Een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij staat hierbij centraal. We doen dit vanuit een christelijke inspiratie.

In het proces van groei naar volwassenheid hebben wij aandacht voor de totale persoonlijkheid van de leerling. Daarom werken wij handelingsgericht waarbij we de leerling en zijn naaste omgeving steeds nauw betrekken bij zijn persoonlijk traject. Elke leerling krijgt de zorg en de aanpak die bij hem past. We geven de leerling telkens een nieuwe kans door herstelgericht te werken. Dit alles realiseren we met een warme en professionele begeleiding vanuit multidisciplinaire schoolteams.

De ouders of de vervangende gezinscontext zijn voor ons partners in het werken met het kind of de jongere.

Wanneer het kind, de jongere of zijn gezin bijkomende ondersteuningsvragen heeft, werken we hiervoor waar mogelijk samen met externe partners in zorg.

Onze school draagt zorg voor haar leerlingen maar ook voor haar team. Feedback, professionalisering, communicatie en samenwerking bevorderen het vertrouwen in het eigen kunnen. Het team steunt elkaar in het voortdurend zoeken naar de beste aanpak.

In Tongelsbos staan respect voor jezelf en de ander, voor de samenleving en het milieu centraal.

Regulatiewerking OV3 en OV4

In onze regulatiewerking streven we ernaar dat elke leerling de kans krijgt om te groeien, te leren en alles uit zichzelf te halen in een ondersteunende en respectvolle omgeving.

In lijn met de vlinderwerking van de lagere school, bouwen we voort op de kernprincipes van deze aanpak: vlinder, steun en werk.

Om dit te bereiken, richten we ons op enkele belangrijke punten: het kwaliteit van ons onderwijs en het welzijn van onze leerlingen versterken.

We streven naar een omgeving waarin time-outs doordacht en effectief worden toegepast. De rustige time-out, de actieve time-out en de werkt time-out zijn ingevoerd om leerlingen te helpen omgaan met moeilijke momenten in de klas. Dit bevordert een positief klimaat waarin leren en persoonlijke groei centraal staan.

Onze focus ligt op het ondersteunen van leerlingen buiten de klas tijdens moeilijke momenten of crisissituaties. We willen niet alleen aandacht besteden aan het beheersen van de crisis, maar ook aan de soepele terugkeer van de leerlingen naar de klasgroep. In dit proces betrekken we actief de rol van leerkrachten.

We streven naar een gevoel van gedragenheid en samenwerking binnen ons team. Het gezamenlijk aanpakken van incidenten bevordert een positieve sfeer waarbij we als team verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van elke leerling. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende omgeving voor iedereen.

We zetten in op een heldere visie op communicatie binnen het regulatieteam en op het gebied van sancties. Open communicatie en transparantie zijn cruciaal voor het opbouwen van een vertrouwensband tussen teamleden, leerlingen en ouders. Omdat elk verhaal uniek is, zijn duidelijke richtlijnen voor sancties essentieel voor een rechtvaardige en gelijkmatige aanpak.

We willen dat leerlingen in een fijne klasomgeving leren en groeien. We zorgen voor een goede balans tussen begrenzing en het bieden van kansen, zodat elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. We leggen de nadruk op het mogelijk maken van leren in de klas, waarbij we begrijpen dat iedereen verschillend is, en we ons dus aanpassen aan individuele behoeften en zorgen. Zo creëren we een omgeving waarin leerlingen kunnen groeien.

Samengevat streven we naar een regulatiewerking waarin elke leerling wordt gezien, gehoord en ondersteund, en waarin het leren en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen centraal staan in een positieve en samenwerkende sfeer.

Onderstaande afbeelding werpt een boeiende blik op wat onze leerkrachten motiveert om betrokken te zijn bij de regulatiewerking in onze school.